X-railohitsauksen ja V-railohitsauksen hiilijalanjäljen vertailu

Demonstraatio keskittyi vertailemaan X-railon ja aikaisemmin hitsatun V-railon hiilijalanjälkeä, jotta voitiin arvioida kuinka railogeometria vaikuttaa hitsauksen kokonaisympäristövaikutuksiin. Tavoitteena oli myös kehittää laskentamenetelmiä, parantaa käytännön hitsaustaitoja sekä hyödyntää laskennallisia ja mitattuja arvoja vertailuanalyysissä. Lisäksi huomioitiin materiaalien jatkokäyttö kiertotalouden näkökulmasta.

Demonstraatiossa valmistettiin neljä 600 mm:n hitsausnäytettä rakenneteräksestä S355 (25 mm) X-railogeometrialla.  Testien tuloksia verrattiin aiemmin toteutettuun V-railon hitsaukseen. Hiilijalanjäljen laskentaan käytettiin hankkeessa kehiteltyä laskuria johon syötetyt tulokset osoittivat, että X-railo on ympäristön kannalta tehokkaampi vaihtoehto verrattuna perinteiseen V-railoon. Tämä johtui pääasiassa pienemmästä lisäaineen kulutuksesta sekä lyhyemmästä hitsausajasta.

Hiilijalanjäljen vertailu S355 vs. Strenx 700MC Plus -teräslaaduista

Hankkeessa toteutettiin hitsausdemo, jossa selvitettiin vaiheittain materiaalin, energian ja työhön käytettävien lisäaineiden hiilijalanjälki.

Tulokset osoittivat, että hiilijalanjälkeä voidaan merkittävästi pienentää käyttämällä ohuempia ja lujempia teräslaatuja, kuten Strenx 700MC Plus, perinteisten rakenneterästen sijaan. Suurin ero hiilijalanjäljessä syntyy teräksen valmistuksesta, mikä korostaa materiaalivalintojen tärkeyttä. Toimituksen ja hitsaussähkön kulutuksen osuus tässä kokonaisuudessa oli hyvin pieni, joten näillä tekijöillä on vähäinen vaikutus lopputulokseen.

 

Hankkeessa mukana olevien yritysten resurssiviisaat tuotekortit.